De Drakentrilogie

Situering

Een wereld met magie. Het eerste deel opent met een scene waarbij een menigte woedende mensen een kasteel bestormt waarin tovenaars wonen. Om zichzelf te beschermen, werpt een machtig tovenaar een ondoordringbare magische muur op tussen de mensen en de tovenaars. Daarbij laat de tovenaar het leven en laat hij ook een tovenares achter bij de mensen. Deze tovenares ontpopt zich later tot de koningin.
Hij roept een wedstrijd in het leven waarbij iedereen kan deelnemen om de honderd jaar: wie de 5 proeven wint (en overleeft) zal de volgende koning of koningin worden van het land van de mensen. Dankzij haar magische krachten kan de tovenares zes opeenvolgende wedstrijden winnen.
De magische muur houdt niet alleen tovenaars en mensen tegen: in de wereld van de mensen wordt het steeds kouder en kouder, terwijl de wereld van de tovenaars steeds heter en heter wordt. Om de wereld leefbaar te houden, gebruiken de tovenaars de kracht van de emoties bij de wedstrijd om hun wereld af te koelen, maar dit is eerder een lapmiddel dan een oplossing.
Gaandeweg het derde boek leren we de ware oorzaak van deze dualiteit en hoe de wereld terug kan worden eengemaakt.

Karakters

Tovenaars: machtige magiers te herkennen aan hun lange gestalte, blonde haren en veelkleurige ogen, maar door de opeenvolgende generaties is hun tovenaarsbloed verdund en daardoor ook hun magische krachten verminderd.
Draken: creaturen gemaakt door magiers, op basis van andere tovenaars.
Planters: mensen die de gave hebben om hun gedachten bij andere mensen op te dringen en hen te laten geloven wat ze willen.

Taal en religie

Geografie

Een wereld bestaande uit twee delen: een ijsvlakte aan de ene kant en een woestijn aan de andere kant van de magische barriere.