ISBN: 9789024567768

Drakenkoningin
Drakentovenaar
Drakenvuur
De Listige Slang

Drakenvuur

Terwijl het noorden bevriest en het zuiden brandt, ligt de enige hoop van de mensheid in een oude voorspelling: een tovenaar en een vuurdraak zullen samen de wereld redden. Of het tegenovergesteldeā€¦ Precies drie jaar geleden zag de jonge tovenaar Var het meisje met de rode ogen door een spiegel in het paleis dat hij met zijn rebellen overmeesterde. Nu, met zijn nieuw verworven krachten, is hij vastbesloten door de Grote Muur heen te breken om haar te vinden. De vuurdraak Thala wacht aan de andere kant op hem om de eeuwenoude bezwering die het land teistert te eindigen. Ze krijgen hierbij hulp van machtige bondgenoten als de IJsdraken Ursus, Lotte en Lucca en de Magiezuiger Nevsemir.
Ondertussen is de Buigmoeder Var door de Muur gevolgd, en zij zal tot het uiterste gaan om hem bij Thala weg te houden. Terwijl ze zich voedt met de krachten van een onbekende tovenaar, en haar magie gebruikt om een andere gedaante aan te nemen, zet ze haar bloedige achtervolging in.

In mijn vorige recensies noemde ik de originaliteit van de schrijfster al als een groot pluspunt. Dat ze ook in dit derde boek haar wereld weer weet te vullen met nieuwe vondsten, laat zien dat Janssens haar fantasie nog steeds op volle toeren kan laten werken. Er zijn wellicht wat minder nieuwe personages te verwelkomen, maar desondanks is er meer dan genoeg te ontdekken in de magische kunsten van de hoofdpersonages. Deze interessante wereld wordt prettig gecombineerd met een heel prettige schrijfstijl. Er zit veel vaart in het verhaal (zowel figuurlijk door het gebruik van taal, als letterlijk door de snelheid van de vele gebeurtenissen), wat je de bladzijdes doet blijven omslaan. Doordat je het verhaal door de ogen van verschillende personages volgt, blijf je op de hoogte van wat er op alle fronten gebeurt en wordt er op die manier naar de climax toegewerkt. Deze wordt echter wel erg vroeg ingezet, waarna er tot het einde van het boek ontzettend veel actie gaande is. Wellicht had dit iets beter gedoseerd kunnen worden om een evenwichtiger geheel te krijgen.Drakenvuur is een sterke afsluiting van de Draken-trilogie en laat de groei zien die An Janssens sinds het winnen van de Luitingh manuscriptenwedstrijd heeft doorgemaakt. Ze heeft een heel prettige schrijfstijl en door het wisselen van de gezichtspunten wordt er leuk gespeeld met het verhaal en blijft de interesse van de lezer continu aanwezig. Ik hoop dat we nog heel lang van de verbeeldingskracht van deze auteur mogen genieten en kan niet wachten op haar nieuwe project!