Het Bloed van de Keizer

Pagina's: 574
Gepubliceerd in 2015
Uitgegeven door Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789024565825

Het Bloed van de Keizer

Een koninkrijk heeft een koning met drie kinderen: elk wordt naar een aparte plaats gestuurd om te leren omgaan met hun verantwoordelijkheden en positie. De dochter, Adare, wordt een politica en wordt benoemd tot minister van financien. De twee zonen hebben het iets minder gemakkelijk: de troonopvolger kaden wordt naar een afgelegen klooster in de bergen gestuurd, terwijl de tweede zoon Valyn een training moet ondergaan tot vliegenier soldaat. Beide jongens hebben een zware opleiding waar hun rol als prins niets toe doet.
Kacen gaat op een ochtend op zoek naar een verloren gelopen geit. Wat hij vindt, tart de verbeelding: de geit is gruwelijk gedood en verminkt. De monniken weten echter meer dan ze laten doorschemeren.
Ondertussen wordt in de hoofdstad de koning vermoord. Adare probeert de schuldige te straffen, de prior van een van de machtigste ordes van het land. Maar hij wordt beschermd, zowel door zijn macht als door magie. Een ingewikkeld politieke kat en muis spelletje schudt de kaarten in de hoofdstad danig dooreen.
Valyn rondt zijn zware opleiding af maar heeft wel af te rekenen met enkele aanslagen op zijn leven. Hij overleeft ze en slaagt ook voor de proeven. Maar niet zonder dat hij zelf veranderd wordt. Als een soldaat uit zijn vaders wacht met zijn laatste ademtocht hem waarschuwt dat de koning is vermoord, probeert hij zijn broer te bereiken om hem te beschermen.
Een delegatie uit de hoofdstad bereikt ondertussen Kaden, maar ze hebben meer in hun mars dan enkel de troonopvolger veilig en wel terug te brengen naar de hoofdstad.

Staveley heeft een stevig debuut gemaakt met Het Bloed van de Keizer. Het is duidelijk een eerste deel van een reeks, het boek eindigt met een spannende klifhanger die uitnodigt om meer te weten te komen over de wereld van Annoeris, de Csestriims en de macht van de keizerlijke lijn. Dre auteur schrijft in zijn dankwoord dat hij heeft kunnen steunen op een grote groep mensen die hem geholpen en gestimuleerd hebben bij het schrijven van dit werk. En dat kan je wel zien: het boek zit heel goed in elkaar, de verhaallijnen ontwikkelen zich doorheen elkaar, de personages zijn goed uitgewerkt en individueel heel goed herkenbaar. De wereld is amper beschreven, wat veel ruimte overlaat voor volgende boeken om dat verder uit te werken. Tevens is er ook sprake van een oud ras, een niet menselijk ras, waar een heel leuk verhaal kan worden aan gewijd.

De wereld van Annoeris is een middeleeuwse wereld, waar magie deel van uitmaakt. Maar de magie komt ook met een prijs, het is niet een deus ex machina die alles kan oplossen. De magiers worden oook niete cht op handen gerdagen, ze worden vervolgd en gedood doorheen het grootste deel van het rijk. Er bestaan verschillende goden en orden die deze goden verheerlijken. Een teken van bewijs van het bestaan van de goden, krijgen we niet te zien. Het eerste boek laat nog veel vrij over de godsdiensten en hun macht om verder uit te werken. Ook de mythe rond de Csestriims en de Nevariims, twee rassen ouder dan de mensheid, machtig in magie, laat veel open om verder uit te werken.
De keizerlijke familie heeft een magisch geheim in hun bloed. Maar dit is in het eerste boek nog niet uitgewerkt. Benieuwd wat dat zal worden en welke invloed het kan hebben om het grotere verhaal.
De opleidingen van de twee zonen zijn goed uitgewerkt. De verhaallijn rond Valyn leest zoals de opleiding van Harry Potter met zijn onderlinge strijd tegen Draco, of de opleiding van Fitz als moordenaardsleerling uit Robin Hobb. Dat van Kaden is het evrhaal van een monnik die de grenzen van zijn lichaam en geest aftast.
Enkel de persoon van de dochter, Adare, is wat oppervlakkig gehouden. Ze is een sterke vrouw, maar er worden weinig hoofdstukken aan haar verhaal gewijd.