Zilvergaren

Pagina's: 510
Gepubliceerd in 2015
Uitgegeven door Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789024569670

Ontworteld

Een dorp tegen een gevaarlijk woud maakt zich op voor een tienjarig evenement waarbij de plaatselijke tovenaar een jong meisje kiest om te gaan dienen in zijn toren. Het dorp staat op stelten, maar minder als vorige keren, want iedereen denkt dat het mooie en vlotte Kasia ditmaal zal gekozen worden. Echter, het noodlot slaat toe voor Agnieszka en haar familie als zij degene is die gekozen wordt om mee te gaan met de tovenaar. In zijn toren blijkt dat zij aanleg heeft voor magie en de tovenaar, Sarkan, neemt het op zich om haar te trainen.
Ondertussen roet het woud zich: een kwade macht huist tussen de bomen en dreigt het land te overspoelen. Sarkan en Agnieszka proberen het woud en haar magische krachten tegen te houden, maar het lukt hen maar amper. Dan wordt Kasia gevangen genomen door het woud, maar Agnieszka kan haar bevrijden. De koning hoort hiervan en laat het trio opdraven naar de hoofdstad, want eenmaal in de macht van het woud, blijft men onder haar invloed en men gelooft niet dat Kasia vrij van smet is.
De zaken escaleren tot het punt dat ook de koningin, die twintig jaar geleden werd ontvoerd door het woud, gered kan worden en ze haar terug brengen naar de hoofdstad. Maar dan blijkt dat de koningin toch niet vrij is van alle smet.

De stijl is heel aangenaam om te lezen. Het is vlot, de beschrijvingen zijn kort maar heel treffend en laten genoeg vrijheid om de wereld zelf in te kleuren met de details die men zelf bedacht heeft. De personmages zijn diep genoeg uitgewerkt on een goed beeld te vormen van wie de actoren zijn, behlave misschien voor het personage van Kasia, die me eerder een raadsel lijkt te blijven. Dat personage kon verder uitgewerkt worden en een meer achtergrond gekregen hebben om haar voorname rol in het plot meer diepgang te geven. Maar de andere personages zijn goed uitgewerkt. Ook de entitieit die het Woud macht geeft, is net voldoende uitgewerkt om een beeld te beginnen vormen, maar niet verder dan dat. Het is aan de lezer om zelf een idee te vormen van wat het precies is, net zoals het aan de personages ligt om een beeld te vormen van hun tegenstander.

Het verhaal is een unieke combinatie van Belle en het Beest, met elementen van Grijze Jager en xxxx. Het verhaal loopt heel vlotjes, het leest zeer aangenaam en de verhaallijnen zijn opwindend. Het is zonder meer het beste boek dat ik gelezen heb de laatste jaren. Namoi Novik schetst een wereld met een Russisch aanvoelen heel accuraat en mooi afgelijnd. Men kan zich heel gemakkelijk inleven in de wereld. De wereld lijkt des te echter en sprekender omdat men de laatste jaren al enkele televisieseries heeft gezien die dergelijk concept hebben als uitgangspunt zoals Once upon a time en ook enkele films die de laatste jaren in de cinemazalen hebben gedraaid.
De vorm van magie die gehanteerd wordt, is zonder poespas. Men heeft de magie in zich en kan het aanroepen door spreuken en incantaties. De kracht van de magie komt uit de tovenaar. Maar de magie eist ook zijn tol. En de magie is niet allesomvattend machtig, het kent zijn grenzen.
Het concept van het woud laat zich een beetje inspireren door aloude sprookjes en door - recenter - het werk van Robin Hobb. De entiteit die het woud naar haar hand zet, is oeroud, een overblijfsel uit een andere era. Het is in weze niet goed of niet slecht als archetype, het is zoals het is en door haar ervaringen en haar acties doet het goede of eerder slechte dingen. Dat het woud zich kant tegen de mensen die het land bewonen, ligt niet aan het inherente kwade karakter maar eerder aan de ervaringen die het in het verleden heeft gekend van die mensen.