De Elfen
Elfenwinter
Elfenlicht
Elfenlied
Elfenkoningin

Elfenwinter

Het verhaal speelt zich af rond de elfenkoningin, die het slachtoffer wordt van een aanslag op haar leven door een rivaliserende elfenfamilie. Het noodlot slaat toe als de Trollen net op dat moment ook een aanval op het elfenrijk lanceren om de koningin af te zetten en hun landen terug te claimen. De aanval lukt en veel elfen komen om. De koningin, zwaar gewond en in een comateuze toestand, kan echter ontsnappen aan de trollen dankzij haar lijfwacht en getrouwen. Ze vluchten naar de mensenwereld waar ze hopen onderdak en veiligheid te vinden terwijl de koningin kan herstellen.
Ze vinden onderdak bij de jarl van een vikingdorp, de jarl die als kind opgevoed werd aan het hof van de elfenkoningin. Gedreven door zijn trouw, besluit de jarl een leger van vikingen te sturen naar de elfenwereld om de trollen te bestrijden. Ze gaan op weg en vechten verscheidene veldslagen uit met de trollen. Helaas kunnen ze niet verhinderen dat de trollen hun vaderland terug inpikken en vele elfen het leven laten. De trollen, uit wraak, sturen een contigent naar het dorp van de vikingen om hen te straffen dat ze het gewaagd hebben tegen de trollen op te trekken.
De vikingen trekken zich terug naar de mensenwereld, maar te laat. De trollen hebben al danig huis gehouden en verscheidene dorpen zijn uitgemoord en met de grond gelijk gemaakt. De elfenkongin ontwaakt en laat zich gevangen nemen om de mensen te sparen. De elfenjarl en zijn getrouwen komt net op tijd om de koningin terug te bevrijden maar dit ten koste van een groot persoonlijk verlies.

Epische Fantasy

Elfenwinter is het tweede deel in de reeks Elfen. In het eerste deel, De Elfen, maakten we al kennis met Alfadas zijn vader, die door tijdsprongen telkens terug komt in de geschiedenis. Het evrhaal van Alfadas vertelt in detail een deel van het verhaal dat we al mochten mee kennis maken in het eerste deel.
Het boek is net als het vorige deel: goed geschreven, de personages voelen goed aan, geen oppervlakkige personages die allemaal lijken op elkaar maar goed uitgetekend en diep.
Het boek zelf is een lijvig werk, tegen de 600 bladzijden, maar het verhaal verveelt geen enkel moment. Er zijn verschillende bijplots en afzonderlijke verhalen van hoofdpersonages die samen met het hoofdverhaal lopen en het boek extra diepgang geven.

Plakker

Mooi en lijvig boek, in dezelfde lijn als het vorie werk. Zelfs de 'slechten', de Trollen, worden mooi uitegwerkt en je krijgt er haast sympathie voor. Het leest vlotjes. Een van de groten!