Uitgegeven door Luitingh Sijthoff
ISBN: 9024546117

Drager Van De Wolvenvacht
Drager Van Het Vossenmasker
Drager van de Wolvenvacht

Drager van de Wolvenvacht

Eyvind is een jonge viking uit Noorwegen die droomt van roem en eer. Zijn grootste ambitie is om wolvenvachtdrager te worden, het beste soort vikingstrijder. Tijdens zijn jeugd sluit hij met zijn halfbroer Somerled een bloedband. De kinderen groeien op Eyvind verdient uiteindelijk de wolvenvacht.

Samen met zijn oudere broer Ulf en een delegatie vikingen trekken Eyvind en Somerled op naar een land ten westen, waar moedige mannen roem en eer kunnen behalen. Daar aangekomen lijken de eilanden kaal en stormachtig gebied vol onverwachte schoonheid en een hartelijke bevolking. De vikingen settelen zich maar door verraad van Somerled wordt Ulf en de plaatselijke koning gedood in een strijd tussen de plaatselijke bevolking en de indringers. Ook Eyvind wordt zwaargewond en de vikingenw anen hem dood.

Nessa, een jonge priesteres, vindt Eyvind en verzorgt zijn winden tot hij weer op de been is. Ondertussen ontdket ze dat het de sculd van Somerled is dat de twee volkeren, die in het begin vreedzaam naast elkaar konden leven, nu strijd voeren. Somerled dwingt Nessa om met hem te trouwen, want dat zou zijn claim meer rechtsgeldigheid geven want Nessa is de nicht en opvolgster van de oude koning. Eyvind ziet zich nu gedwongen een keuze te maken tussen zijn oude eed van trouw aan Somerled of de liefde die hij heeft gevonden in Nessa.

Juliet Marillier is een boeiend vertelster die het verhaal een eigen elan kan geven en de lezer meesleept in het liefdesavontuur, hier en daar wat op smaak gebracht met historische fantasy. Ze houdt de vaart er goed in, de karakters zijn goed beschreven en relatief diep uitgewerkt, zodat ze levendig lijken. Ook de sfeer zit ineens goed: de grimmige wereld van de noormannen, de harde en tegelijk door schoonhied omgeven Orkney eilanden, je voelt de sfeer daadwerkelijk in de woorden door.

De tweedelige romanserie is zeker een aanrader als je van romantische fantasy houdt. Het evrhaal gaat niet op fantatische toer op, maar blijft plichtsbewust trouw aan de historische setting.