Kushiels Pijl
Kushiels Keuze
Kushiels Werktuig

Kushiels Pijl

Ph

Episch

Mijn eerste indruk was : het verhaal van een pooier en zijn hoeren. Boeiend! Maar ik geef toe, er zat meer achter. Niet alleen het naadloos inpassen van een fantasywereld in een oud Europa, ook de Kathaarse ketterij als uitgangspunt nemen van een fantasywereld sprak me enorm aan. Er zitten enkele seksscenes in, maar vooral in het begin van het boek en ze zijn niet uitgesproken vulgair. Ze bouwen mee aan de stemming van Terre d Ange. Carey laat het ook niet na om verschillende mysteries in het hoofdverhaal te weven en die met mondjesmaat te ontrafelen. Het levensverhaal van Anafiel Delaunay, het geheim van de Meester van de Straat, de Skaldiers en hun drang naar lebensraum, het zijn nevenverhalen die volwassen genoeg zijn om een eigen boek te kunnen vormen.
De stijl van Carey is niet uitgesproken vrouwelijk, niettegenstaande haar hoofdpersonage een vrouw is. Het verhaal sleept de lezer mee zonder dat hij zich gewaar wordt de schrijfster erachter. Het is een serieuze turf maar verveelt nooit. Het woordgebruik is innovatief en heel kleurrijk, sommige termen (Tsingano, joie) hoeven zelfs geen verdere uitweiding, ze spreken voor zich.

Aanrader

Het boek is plakker. Het komt traag op dreef, maar na enkele honderd bladzijden beginnen verscheidene draden zich in alle richtingen uit te spreiden en begint men het ware genoegen te smaken van een schrijfster die verschillende nevenplots en mysteries kan laten ontrafelen met dwergengeduld. Het verhaal is structureel heel sterk opgebouwd, het woordgebruik is verrassend uitgebreid en het verhaal verveelt geen moment. Zeker een aanrader voor de fantasylezer.