Leven

Geboren 14/03/1957
Nationaliteit: USA (Californie)

Pseudoniemen

De schrijversnaam “Tad” is hem gegeven door zijn moeder, naar een van de jonge karakters in de strip van Walt Kelly Pogo. Het semi-autobiografisch karakter Pogo Cashman, dat in meerdere verhalen vorkomt, is daar een verwijzing naar.

Awards

Van dezelfde auteur

- Berg Van Zwart Glas
- Brandende Man
- De Drakentroon
- De Groene Engeltoren: De Belegering
- De Groene Engeltoren: Het Ontzet
- De Kroon van Heksenhout deel I
- De Kroon van Heksenhout deel II
- De Oorlog der Bloemen
- De Schaduwgrens
- De Schaduwmars
- De Steen des Afscheids
- Het Elfenrijk
- Het Schaduwspel
- Rivier van Blauw Vuur
- Schaduwhart
- Schaduwval
- Stad Van Gouden Schaduw
- Zee Van Zilveren Licht

Tad Williams

Biografie

Robert Paul Williams werd geboren op 14 maart 1957 in San Jose, Californie. Hij groeide op in Palo Alto, een stadje dat groeide rondom de universiteit van Stanford. Hij werd, net als zijn broers, al van jongs af aan gestimuleerd om te lezen en creatief bezig te zijn.
Hij studeerde echter niet aan de Stanford university zoals de meeste van zijn vrienden, maar hij wou op zijn eigen benen staan en begon te werken. Hij werte als krantenbezorger, straatlegger, schoenverkoper, hij illustreerde zelfs handleidingen voor het Amerikaans leger.
Maar schrijven was zijn roeping en als hij midden de twintig was, stuurde hij zijn manuscript van Staartjagers Zang naar de uitgeverij DAW. Om er zeker van te zijn dat zijn manuscript ging gelezen worden, nam hij contact op met DAW om hen te vragen om een kopij van zijn manuscript terug te sturen, hij was immers zijn origineel kwijtgeraakt. En het werkte: DAW las zijn manuscript en was meteen verkocht. Ze publiceerden het verhaal en het werd het begin van een samenwerking die nog tot op de dag van vandaag voortduurt.
Tad Williams deed nog enkele jobs, onder andere schreef hij mee aan manuals van Apple Computers, tot dat hij zich full time kon concentreren op fiction schrijven. Leuk detail: zijn tijd als technical writer bij Apple inspireerde hem tot de verhalen van Anderland.
Zijn liefde voor muziek komt duidelijk naar voor in zijn boeken: regelmatig wordt er gezongen in de verhalen. Ook in zijn echt leven deed hij aan muziek, hij speelde een tijdje in een band Idiot, maar de band hield er mee op. Het was eerder avant garde en verschillende bandleden kozen voor een muziekcarriere later. Hij trad ook op als DJ in een lokaal muziekstation KFJC. Hij draaide vooral punk en new wave. Hij had ook een talkshow, One Step Beyond, over politiek en vooral de clandestiene kant van de politiek.
Tad Williams vond e liefde van zijn leven in de persoon van Deborah Beale, waar hij twee kinderen mee heeft. Zij is ook de motiverende factor achter zijn schrijven.

Stijl

Het genre science fiction en fantasy is het genre voor Tad Williams, en dit voor twee redenen: ten eerste de vrijheid die het genre heeft aan de verhalen en aan de schrijver, ten tweede Tad Williams is een man die geen korte verhalen kan schrijven. Hij schrijft epische fantasy omdat hij veel woorden nodig heeft om zijn verhaal te doen. Voor hem is een genre in principe een contract, aangegaan door de schrijver naar zijn lezer toe. De lezer is vrij vergevingsgezind, hij laat de schrijver veel toe, maar op het einde van de rit (of het verhaal) wil de lezer wel waar hij voor gekozen heeft: hij wil zijn verwachtingen gelezen hebben. Hoe de schrijver daar geraakt, daar geeft de lezer hem genoeg ruimte voor. Het verhaal groeit naarmate het geschreven wordt, er komen nevenplots of afwijkingen bij en daar is ruimte voor nodig. Ruimte die de genres van Science fiction en fantasy voldoende bieden.
De boeken hebben een gelijkaardige opbouw: het verhaal start simple, dan komet ere en chaotische en meest bombastische wending die alle wegen open laat. Gaandeweg het verhaal zullen de karakters keuzes maken die het verhaal terug stroomlijnen in de richting waar het naartoe moet gaan.
Net als bij Tolkien, geeft Tad Willaims de nodige aandacht aan het uitwerken van de wereld en de personages. Folklore en mythologie, talen en eigen cultuur en geschiedenis, reliegie en politiek worden meegenomen om meer realiteit aan het verhaal mee te geven. De karakters zijn niet enkel speerdragers, zelfs de kleinere rollen worden met de nodige zorg uitgewerkt en beschreven. Zo krokgt het verhaal meer diepgang en realiteit.
Humor spelt volgens Tad Williams ook een heel grote rol in de storytelling van de verhalen. Het hoeft niet altijd op het moment zelf dat er iets gebeurt, dat er een humoristische noot het drama wat moet verzachten, het mag ook later maar duidelijk verweven. Dat heeft het verhaal meer samenhang en terug, meer diepgang en realiteit. En som mag die humor wel wat plat zijn, want mensen in het echte leven lachen ook zelfs met platte humor.
Belangrijk in het leven is dat er geen zwart wit tegenstellingen zijn, maar veel grijze gebieden. Zo ook in zijn verhalen: niets is echt maar een kant van het spectrum: goed kan soms zijn slechte kant laten zien, slecht heeft soms meer goede kanten in zich dan gedacht.
De notie van magie gebruikt Tad Williams wel in zijn verhalen, maar in geringe mate. Overmatig gebruik van magie leidt tot ontkenning van het nut van magie.
Een belangrijk concept in de verhalen van Tad Williams zijn familiebanden en de eigen identiteit. De familie geeft een zekere realiteit aan een individu, maar het is ook aan dat individu om zijn eigen persoonlijkheid te vinden en te definieren.
Als rasechte Amerikaan is kolonialisme ook een topic die Tad Williams bezig houdt. De idee van de “originele” mensen die woonden in een land en die migranten verwelkomden, om dan later te zien dat die migranten hen gingen overheersen, is een stigma waar sommige Amerikanen mee worstelen, zoals sommige Duitsers nog steeds worstelen met de stigma van de oorlogen. Tad Williams beschrijft de relaiteit dat het gebeurt, maar kiest tussen de lijnen door de kant van de overheerste aboriginals.
Tad Williams spelt met het idee dat religie dezelfde wortels deelt als mythologie: het geeft een zekere spirituele legitimiteit aan sommige politieke instanties. Een erg volwassen opvatting van godsdienst die het verhaal extra dimensie geeft op vlak van sociale interacties.

Situering

Zijn eerste werk was The Sad Machines, een science fiction toneelstuk dat nooit is gepubliceerd. Tad wvond het achteraf maar niets, maar het hoofdpersonage Ishmael Parks was wel de grondlegger van de figuur van Simon uit de boeken van Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard. Zijn grootste invloed is natuurlijk Tolkien. De idee van een eigen wereld met een eigen geschiedenis was iets wat hem bijzonder aansprak. Volgens sommigen is hde serie Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard de zoveelste kopie van Tolkiens In de Ban van de Ring. Helaas is dat niet het geval: het is veel meer dan dat. Er is veel meer in de verhalen, meer de nadruk op de teloorgang van een gouden tijd en hoe mensen leven in een wereld na die periode. Simon is eerder een karakter uit de Arthur saga dan een hobbit of een elf, terwijl je ook kan denken aan Zelazney’s Corwin die naar de Hoven van Chaos reist als je die vergelijkt met de reis van Simon en Adito naar Jao é-Tinukai'i.
Maar Tad Williams heeft ook andere grote schrijvers beinvloed, zo ook onder andere George R.R. Martin met zijn Game of Thrones. George R.R. Martin heeft zelfs in zijn boeken een verwijzing naar Tad Williams, met het huis Willum, met de heer Willum en zijn twee zonen Jozua en Elyas, de prinsen van koning John uit Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard.
Ook Robin Hobb, Terry Goodkind en Robert Jordan hebben invloeden van Tad Williams in hun werk.