Leven

Geboren 12/021/1957
Nationaliteit: USA

Pseudoniemen

Awards

Van dezelfde auteur

- Als de ware duisternis valt
- De Gramschap
- Het Eindspel
- Het Zielenvuur
- In de schaduw van de zwarte zon
- Kroon der schaduwen

C.S. Friedman

Biografie

C.S. Friedman werd geboren in 1957. Ze schreef tot nog toe 8 novels, verscheidene kortverhalen en een sourcebook voor White Wolf's RPG Vampire: the Masquerade. Vaak komen fantasythema's zoals magie, vampirisme en telepathie aan bod in haar werk. Ze zet zich daarentegen toch af tegen de traditionele tegenstelling van goed versus kwaad. Ze beschrijft liever de grijze zone tussen beide extremen en men is niet altijd zeker welke kant ze kiest: de kant van het licht of de duistere kant.

Ook haar personages kennen die ambiguiteit: ze hebben allemaal iets goeds in zich, zelfs de "slechterikken" en de "goeden" hebben soms last van kwade kantjes. Haar slechte figuren zijn meestal ook de meest interessante.

Friedman schrijft lange werken (500+ pag) die je niet zomaar eventjes snel doorneemt. Er zijn heel wat nevenplotten en diepere niveaus bij haar. Zo onderzoekt Friedman bijvoorbeeld bij De Opkomst van de Zwarte Zon de dualiteit van goed versus kwaad maar tegelijk ook de tegenstellingen - of gelijkenissen zo u wilt - tussen religie en wetenschap. Ze werkt haar personages heel diep uit, zodat ze de volle rijkdom van het verhaal helpen dragen.

Een ander belangrijk aspect in haar werk, is het creeren van een geloofwaardige wereld. Om de wereld geloofwaardig te maken, moet ze voorzien zijn van genoeg details en logische redeneringen.

In tegenstelling tot vele andere fantasy auteurs die enkel hun wereld beschrijven in de eerste hoofdstukken van hun werk, grijpt Friedman regelmatig terug om naar een beschrijving van haar imaginaire wereld om meer duidelijkheid te bieden in een wending van het verhaal of om het meer geloofwaardigheid mee te geven. Stilaan wordt de wereld even belangrijk als een personage voor het ondersteunen van het verhaal.

Een laatste kenmerk van de stijl van Friedman is dat ze niet bang is om indirect te schrijven. Door vanuit het oogpunt van een derde - meestal "neutraal" personage naar een bepaalde situatie of een bepaald karakter te kijken, kan Friedman haar verhaal complementeren met extra informatie. Wat natuurlijk ten goede komt voor het beter begrijpen van het verhaal.

Stijl

Situering